Joeri: “Als je het aan de kinderen zou vragen, dan denk ik dat ze zeggen dat ze me wel aardig en grappig vinden, maar ook onhandig en vergeetachtig. Zelf denk ik dat ik vooral een duidelijke meester ben die met veel plezier en humor lesgeeft. Als ik kijk hoe ik was toen ik begon en hoe ik nu ben, dan sta ik steviger in mijn schoenen en ben ik veel relaxter geworden met en naar de kinderen. Ik heb geleerd om het luchtig te houden.”
“Toch wel dat je de kinderen iets kunt leren. Je legt iets uit en hoopt dat ze het begrijpen. Ik geef ook extra begeleiding en loop veel rond om direct feedback te geven. Als ik zie dat kinderen iets echt lastig vinden, haal ik ze bij me en als ik weet dat ze een leerdoel moeilijk vinden, geef ik extra uitleg. Ik ben kort geleden begonnen met wat ik ‘mini colleges’ noem. Na vijf minuten instructie over een leerdoel van een aantal maanden geleden, maken de leerlingen in tien minuten tien opdrachten die steeds moeilijker worden. Ik hoop dan vooral ‘oh ja’ reacties te krijgen en ik merk dat ze het een leuke manier van leren vinden.”
“Ik vind de interactie met deze groep heel tof en de sfeer is heel goed. Dit is het jaar van de musical en op kamp gaan en daar kijk ik naar uit. Toen ik zes jaar geleden op De Voorhof begon, vond ik groep 8 echt een grote leeftijd. Ik wilde wel in de bovenbouw lesgeven omdat de dynamiek van kinderen in die leeftijden me aanspreekt, maar ik vond mezelf toen nog niet klaar voor groep 8. Deze groep is echt belangrijk, het is hun laatste jaar en je ziet ze groeien naar de brugklas toe.”
“Ja klopt, ik liep stage in een muziekwinkel en ook op een basisschool, maar ik moest een keuze maken. Ik heb eerst de opleiding tot onderwijsassistent gevolgd en daarna de pabo gedaan. In mijn vrije tijd heb ik trouwens de post-HBO muziekopleiding afgerond en ik mocht hier op school bij de kleuters muziekles geven. Dat was heel leuk en leerzaam en jammer genoeg doe ik er nu te weinig mee. Het kost best veel tijd om bijvoorbeeld liedjes, werkvormen en instrumenten te kiezen en leerdoelen te formuleren.”
“Het grootste plezier haal ik uit het werken met de kinderen. Ik merk dat ik als leerkracht steeds beter in mijn vel zit. Mijn huidige groep is echt superleuk en ik ben gegroeid als meester. Daardoor kan ik zo’n groep 8 ook aan. Ik hoop dat de kinderen aan wie ik lesgeef later terugkijken en denken ‘dat was een school waar ik het naar mijn zin had en bij meester Joeri kon ik mezelf zijn’.