Ze vertrouwen elkaar blindelings, kunnen samen sparren en delen de verantwoordelijkheid voor het bestuur van de school; Andrieke Bruggeman en Marion Kleij zijn sinds schooljaar 2021-2022 samen directeur van de Willem Alexanderschool, locatie Hoog-Zandveld.
Marion: "De Willem Alexander bestond voorheen uit drie locaties en toen de scholen gesplitst werden, kwam de vacature voor directeur vrij. Ik werkte op locatie Vreeswijk als leerkracht en als locatieleider en deed al veel managementtaken. Voor Andrieke gold hetzelfde, maar dan op Hoog-Zandveld.
Andrieke: "We volgden allebei de opleiding voor schoolleider en ik woonde een gastles bij van twee directeuren die een duo-directie vormden. Zij vertelden daar zo enthousiast over dat ik dacht 'dit moeten Marion en ik gaan doen'. We zochten elkaar als locatieleider al heel vaak op om te overleggen en we hebben duidelijk dezelfde ideeën en visie."
Marion: "Ik vond het meteen een supertof idee! Ik voelde me net als Andrieke tekort schieten als leerkracht, als locatieleider én thuis. We moesten een keuze maken en dit was de ideale oplossing."
Andrieke: "De interim-directeur gaf ons eigenlijk een duwtje in de rug. We hadden al goede inhoudelijke gesprekken met haar over onderwijs en de richting die we op zouden willen. Zij overtuigde ons dat we dit konden en moesten doen. Toen zijn we eerst met het bestuursbureau gaan praten en Harry de Vink gaf aan vertrouwen in ons te hebben."
Marion: "Niemand in de benoemingscommissie had kunnen bedenken dat we dit samen wilden gaan doen. We kregen natuurlijk kritische vragen, onder meer over hoe we de samenwerking voor ons zagen."
Andrieke: "Want hoe zouden we de taken dan gaan verdelen en stel dat we meningsverschillen zouden krijgen?"
Marion: "Meningsverschillen? Die hebben we eigenlijk nooit! Als je allebei goede argumenten hebt voor een bepaald standpunt, dan kun je meegaan in de overtuiging van de ander."
Andrieke: "Ik denk dat onze kracht is dat we op één lijn zitten en elkaar kunnen inspireren. We kunnen op gelijkwaardig niveau sparren over onderwijs, ambities en uitdagingen. Of, zoals we zelf vaak zeggen: 1 + 1 = 3."
Marion: "We werken allebei drie dagen en op onze overlappende dag voeren we inhoudelijk overleg. Met deze werkdagen is er altijd een directielid aanwezig op school en praktische zaken hebben we in portefeuilles verdeeld. "
Andrieke: "Als ik er niet ben, dan weet ik dat Marion de verantwoordelijkheid op school heeft. We vertrouwen elkaar en weten dat we op elkaar kunnen bouwen. Zeker in deze hectische coronatijd is dat erg fijn. "
Marion: "Even kort bellen tussendoor doen we ook wel veel. Andrieke staat onder mijn favorieten!"
Andrieke: "In het begin was het best lastig, want we komen allebei uit een periode waarin we veel uren maakten, ook tijdens onze vrije dagen. We moesten echt leren om los te laten en de uitdaging is om niet alles aan elkaar te willen overdragen."
Marion: "Er moeten ook heel veel zaken geregeld worden en we overleggen veel. Tegelijkertijd willen we samen het gesprek over het onderwijs voeren en dat moeten we echt inplannen, anders komt het er niet van."
Andrieke: "We zijn natuurlijk startende directeuren, dus genoeg nieuwe zaken om te bespreken. Gelukkig krijgen we heel veel ondersteuning van het stafbureau en we hebben elkaar om te sparren."
Marion: "En vergeet ook ons enthousiaste en flexibele team niet. Want eigenlijk zijn we na de splitsing van de scholen een heel nieuwe school begonnen."
Andrieke: "We hebben heel veel plannen en ambities, zijn bezig met onze visie en missie, met de identiteit en kwaliteit van de school en met de doorgaande lijnen.
Marion: "En daar nemen we het team, de kinderen en de ouders in mee. Want ons motto is: Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder!"