“Ik werkte nog maar een paar maanden op De Voorhof toen ik de vacature voor adjunct-directeur op de Ark zag. Op De Voorhof stond ik vijf dagen voor de klas en ik merkte dat ik toch wel behoefte heb om ook op schoolniveau te kunnen meedenken en ontwikkelen. Voordat ik bij Fluenta kwam werken, gaf ik les op een dorpsschool waar ik de directeur ondersteunde. Ik kreeg daar ook de kans om de opleiding Schoolleider Basisbekwaam te volgen en wat ik geleerd heb, kan ik nu op De Ark in praktijk brengen. Voor mij is leerkracht en adjunct-directeur zijn de ideale combinatie.”
“Ik wil ook blijven lesgeven, omdat ik het mooi vind om te zien hoe kinderen ergens nieuwsgierig naar kunnen zijn, willen weten hoe iets werkt en dingen uitproberen. Het geeft veel voldoening om hun zintuigen te prikkelen, hier op in te spelen en bij te dragen aan wat ze leren. Ik houd ervan om leerlingen in ontwikkeling te brengen op cognitief en sociaal-emotioneel niveau. Ik vind het belangrijk dat een kind ontdekt welke positieve invloed hij heeft op eigen groei. Zo had ik eens een groep kinderen die oppervlakkig met elkaar communiceerden en waar een eigen mening achterwege bleef. Ik heb toen laboratoriumproefjes bedacht en hen uitgedaagd om na te denken over wat er zou gebeuren. Toen moesten ze met elkaar in gesprek en dat veranderde de groep totaal.”
“Het is wel bijzonder dat ik nu leerkracht, collega én adjunct-directeur ben. Ik heb verschillende petten op en het is zoeken naar hoe ik invulling geef aan mijn nieuwe rol. Dat doe ik samen met Liesbeth, de directeur van De Ark. We kijken wat er allemaal op ons af komt en hoe we taken kunnen verdelen. We vullen elkaar aan en zetten elkaars kwaliteiten in. Ik ben leergierig en het fijne van werken bij Fluenta is dat je de kans krijgt om jezelf te ontwikkelen. Het is een grote stichting, maar tegelijkertijd is het contact heel persoonlijk en ik voelde me meteen thuis. Op het bestuurskantoor denken ze echt met je mee en dat voelt goed.”
“Mijn valkuil is dat ik me laat leiden door de waan van de dag. Op de ‘to do list’ staan altijd genoeg werkzaamheden en in de loop van de dag komt daar van alles bij. Het prioriteren van activiteiten is dan echt nodig om te voorkomen dat ik aan het eind van de dag het gevoel heb dat ik nergens aan toe ben gekomen. Wat ik ook een uitdaging vind, is om de dingen die ik als leerkracht en als adjunct-directeur hoor, samen te brengen. Ik wil graag mijn hulp aanbieden en oplossingen aandragen, terwijl het juist een meerwaarde is om de collega’s aan elkaar te koppelen. Zo wil ik het team dichter tot elkaar brengen. Als adjunct hoop ik mijn collega’s te inspireren en duidelijkheid en structuur te bieden. Ik wil dat iedereen bij mij terecht kan, ook met kritische punten. We doen het hier allemaal samen en samen leren hoort daar ook bij.”